ΠΡΟΤΟΥ ΔΙΑΒΑΣΕΤΕ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

Θα ήθελα να σάς ενημερώσω πως τα κείμενα αυτά απευθύνονται σε όλους όσοι επιθυμούν :

  • Να γνωρίσουν την ψυχολογία από μια άλλη οπτική γωνία
  • Να ξεφύγουν από τα τετριμμένα
  • Να αποτινάξουν από την γλώσσα τους και τη σκέψη τους τον εργαλειακό λόγο Να ανοίξουν τους ορίζοντες τους, να αφυπνιστούν
  • Να εξελιχθούν και όχι απλά να αποδεχτούν ή φιλιωθούν τον εαυτό τους


Προς αποφυγή παρεξήγησης, οφείλω να σάς πω ότι επιλέγω τη χρήση τού αρσενικού γένους

  • α) χάριν σε συντομία και
  • β) καθώς συχνά αναφέρομαι γενικά στον ψυχισμό και όχι στον άνδρα, στη γυναίκα, ή στο παιδί.
.

Σεμινάρια για Εκπαιδευτικούς: Πρακτικές Λύσεις για Προκλήσεις στην Τάξη


Σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

Τα σεμινάρια αυτά σάς δίνουν την ευκαιρία να αποκτήσετε εργαλεία και γνώσεις, προκειμένου να «αντιμετωπίσετε» πρακτικά και άμεσα τις  δυσκολίες τού σύνθετου εκπαιδευτικού έργου σας. 

Σάς παρέχουν τη δυνατότητα να αναπτύξετε τις δεξιότητές σας και να εκπαιδευτείτε άμεσα και πρακτικά σε νέες προσεγγίσεις για τη διδασκαλία και τη συνεργασία με τους μαθητές σας.

‘Αντιμετώπιση’ δυσκολιών τών μαθητών στη συμπεριφορά και στην απόκτηση γνώσης.

Αρκετά συχνά ως εκπαιδευτικοί  αναζητάτε – από τους ψυχολόγους και τους υπόλοιπους ειδικούς- πρακτικές λύσεις για να  «διαχειριστείτε» τα ‘δύσκολα’ παιδιά, τους θορυβώδεις μαθητές, τους έχοντες ΔΕΠΥ, τους διαγνωσμένους με  Μαθησιακές Δυσκολίες. Έχετε ανάγκη από πρακτική βοήθεια, ώστε να κατανοήσετε το πώς πρέπει να συμπεριφερθείτε, τι πρέπει να αποφύγετε, πώς να στηρίξετε το μαθητή χωρίς να διαταράξετε την ηρεμία της τάξης, χωρίς να προκαλέσετε στους μαθητές σας αμηχανία, άγχος ή ντροπή, και την ίδια στιγμή χωρίς να κωλυσιεργείτε σε ό,τι αφορά την εκπαιδευτική ύλη.

Η εικοσοπεντάχρονη εμπειρία μου  επιβεβαιώνει πώς το έργο σας είναι πολύ πιο σύνθετο και δύσκολο από ότι το περιγράφω στην παραπάνω παράγραφο, καθώς η δυναμική μια τάξης δεν εισέρχεται σε καλούπια, δεν προβλέπεται, δεν ακολουθεί και δεν «αντιμετωπίζεται» μηδέ με  πρωτόκολλα, μηδέ με συνταγές ευρείας κατανάλωσης. 

Εσείς γνωρίζετε καλύτερα από όλους μας ότι ο κάθε μαθητής έχει την ιδιαιτερότητα του και η κάθε ομάδα έχει τη δική της δύναμη και δυναμική.  Είστε ο μοναδικός ‘φροντιστής’ τού παιδιού που έχει τη δυνατότητα να το παρατηρεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, μέσα σε μια μεγάλη ομάδα, να μαθαίνει, με την πάροδο των ημερών, τις αντιδράσεις του στα διαφορετικά ερεθίσματα, να συμμετέχει εν τοις πράγμασι στην εξέλιξη του.

Σε ποιους απευθύνονται αυτά τα σεμινάρια:

Τα σεμινάρια αυτά απευθύνονται σε ανήσυχους και προβληματισμένους  βρεφονηπιοκόμους, νηπιαγωγούς, και δασκάλους που εργάζεστε σε δημόσια ή ιδιωτικά σχολεία, καθώς και σε όλους όσοι έχετε αναλάβει την κατ’οίκον φροντίδα ή εκπαίδευση ενός παιδιού. 

Απευθύνονται σε όλους όσοι αναζητάτε μια πρακτική και άμεση λύση για τα καθημερινά προβλήματα  της σχολικής τάξης, χωρίς να χρονοτριβείτε.

Απευθύνονται σε όλους όσοι αισθάνεσθε πως η διεπιστημονική βοήθεια δεν αποδεικνύεται τόσο επαρκής όσο θα θέλατε, πως ενίοτε σάς οδηγεί σε φαύλο κύκλο και σε αδιέξοδο.

Που στοχεύουν αυτά τα σεμινάρια:

Μιλώντας την τρέχουσα γλώσσα, θα έθετα ως γενικούς στόχους: α) τη «διαχείριση» και «αντιμετώπιση» των μαθητών σας και β) τη ”διαχείριση” τού δικού σας άγχους!

Επιθυμώντας να αποφύγω τη χρήση των παραπάνω ουσιαστικών, λόγω τής ασάφειας, ομοιομορφίας και αοριστίας που δηλώνουν στην πράξη, καταγράφω ως ενδεικτικούς στόχους των σεμιναρίων αυτών το να μάθετε : 

  1.  να διαβάζετε ολιστικά τη συμπεριφορά του παιδιού,
  2. να διαβάζετε σωστά τη συμπεριφορά του παιδιού και εν τω βάθει την εσωτερική του κίνηση,
  3. να διακρίνετε τα ανησυχητικά σημεία από εκείνα που αποτελούν ιδιαιτερότητα τού κάθε παιδιού,
  4. να διαβάζετε τη δυναμική της ομάδας, καθώς και τους κώδικες που αναπτύσσονται κατά την αλληλεπίδραση σας με τους μαθητές
  5. να ερμηνεύετε ορθά τις αντιδράσεις του, σύμφωνα με την ιδιαιτερότητα τού κάθε παιδιού και όχι προσπαθώντας να χωρέσετε τα παιδιά στις γνωστές παθολογικές κατηγορίες,
  6. να περιγράφετε σωστά στους συναδέλφους σας και στους γονείς την κίνηση του παιδιού- τόσο στο γνωσιακό επίπεδο, όσο και στο ψυχολογικό,
  7. να εμπιστευτείτε τις γνώσεις σας και τη φαντασία σας, ώστε να εφευρίσκετε και εφαρμόζετε τρόπους προσέγγισης τού μαθητή, καθώς και τεχνικές επίλυσης τών καθημερινών προβλημάτων τής τάξης,
  8. να αλλάζετε και να εξελίσσεσθε στην αλληλεπίδραση με τους μαθητές σας,
  9. να ελέγχετε το θυμό σας και τις επακόλουθες ενοχές,
  10. να θωρακιστείτε συναισθηματικά από τη ματαίωση, την αμφισβήτηση, την απόρριψη, το αίσθημα της ανεπάρκειας,
  11. τον τρόπο να  μην σάς συρρικνώνει η εργασία με τα παιδιά, να μην σάς αδειάζει αλλά να σάς γεμίζει,
  12. να διατηρήσετε την αγάπη σας και την πίστη σας  τόσο για την τέχνη σας όσο και για το παιδί,
  13. να αποφύγετε την κατάχρηση εξουσίας που έχει ο ρόλος σας,
  14. να αποτελείτε έμπνευση για τους μαθητές σας και κίνητρο για τη μάθηση και τη γνώση.
  15.  

Η πρωτοτυπία των σεμιναρίων

Το καινοτόμο στα σεμινάρια αυτά είναι ότι είναι αμιγώς πρακτικά, χωρίς να αγνοούν το θεωρητικό υπόβαθρο. Ξεκινούν από την πράξη και στη συνέχεια υπενθυμίζουν ή φωτίζουν τα σημεία της θεωρίας που είναι απαραίτητα για την κατανόηση των πρακτικών.

Είναι στο μεγαλύτερο τμήμα τους βιωματικά

Είναι σύντομα σε χρονική διάρκεια, επειδή δεν θέλουν να  γίνουν κουραστικά και ανιαρά, και κυρίως επειδή σέβονται την αμεσότητα τού αιτήματος σας, τον περιορισμένο χρόνο και την  επιτακτική ανάγκη σας να εφοδιαστείτε με τεχνικές εφαρμόσιμες την επόμενη ημέρα τής συνάντησης μας.   

Σε αυτά τα σεμινάρια, οι ομάδες είναι μικρές, περίπου τών 5 μελών, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος σε κάθε συμμετέχοντα να αναλύσει την περίπτωση που τον απασχολεί και να εκφράσει τις απόψεις του. 

Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων η κριτική σκέψη είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη εποικοδομητικού διαλόγου, που  οδηγεί σε προσωπική αναθεώρηση της στάσης σας. 

Τα σεμινάρια αυτά σάς υπενθυμίζουν τη δύναμη της αλληλεπίδρασης και το ρόλο της σε κάθε εκπαιδευτική διαδικασία. Το πώς δηλαδή μπορείτε να μάθετε ακούγοντας τους συναδέλφους σας, κρίνοντας, διορθώνοντας, παρεμβαίνοντας χωρίς  όμως να ταυτίζετε και ομογενοποιείτε τις περιστάσεις σας.

Δομή και περιεχόμενο των σεμιναρίων:

1η & 2η συνάντηση 

Η πρώτη και η δεύτερη συνάντηση αφορούν στην ανάλυση περιπτώσεων που απασχολούν τους εκπαιδευτικούς. Κάθε συμμετέχων καλείται να παρουσιάσει στην ομάδα  ένα περιστατικό που τον απασχολεί καθώς και  τις κινήσεις που έχει πραγματοποιήσει για την εξομάλυνσή του. 

Στη συνέχεια, αναλύεται ο τρόπος ανάγνωσης  τού περιστατικού, δηλαδή τι είδατε, τι σάς διέφυγε, σε ποια σημεία έπρεπε να δώσετε προσοχή και να τα αξιολογήσετε και γιατί.

Ακολούθως, σχολιάζονται οι τεχνικές που ακολουθήσατε,  η θέαση αυτών από την οπτική γωνία του παιδιού, ο αντίκτυπος στον ψυχισμό του, ο βαθμός επάρκεια τους  βραχύ και μακροπρόθεσμα.  Ακούγονται και σχολιάζονται οι γνώμες και οι προτάσεις των υπολοίπων συμμετεχόντων.

Στο τέλος των δύο πρώτων συναντήσεων παρέχονται πρακτικές και άμεσα εφαρμόσιμες συμβουλές, οι οποίες σάς ενθαρρύνουν άμεσα σε διορθωτικές κινήσεις με το παιδί. 

Επίσης, καθώς κάθε μια παρότρυνση αιτιολογείται, συνδέεται με την θεωρία και έτσι από τις πρώτες μας συναντήσεις γνωρίζεστε με τις βασικές αρχές της ψυχοπαιδαγωγικής των Λεβ Σεμιονόβιτς Βιγκότσκι και Πάολο Φρέιρε.

Είναι στη διακριτική ευχέρεια σας να εντρυφήσετε περισσότερο στα βιβλία των θεωρητικών. 

3η  &  4η συνάντηση

Η τρίτη και η τέταρτη συνάντηση είναι αφιερωμένες στον σχολιασμό, στην αξιολόγηση των αλλαγών που έχετε κατορθώσει να εφαρμόσετε, όπως επίσης και στο είδος και στο βαθμό δυσκολιών που συναντήσατε. 

Βασιζόμενοι στη θεωρία, γίνεται εποικοδομητικός διάλογος με στόχο να μάθετε να αναγνωρίζετε τα κίνητρα και τις δυσκολίες του παιδιού, να ερμηνεύετε σωστά και ολιστικά τη συμπεριφορά του και να εξηγείτε τις αντιδράσεις του. Με άλλα λόγια να πραγματοποιείτε με ασφάλεια τις δικές σας καταδύσεις στον ψυχισμό του παιδιού. 

Με απαλότητα και διακριτικότητα μαθαίνετε, επιπρόσθετα πως να αναγνωρίζετε τα δικά σας κίνητρα, το θυμό σας, το άγχος σας, τους φόβους σας και το κυριότερο διδάσκεστε πώς να τα ελέγχετε. 

5η  συνάντηση

Η πέμπτη συνάντηση έχει χαρακτήρα follow up, μέσω role playing. 

Κατά τη διάρκεια αυτής, ο καθένας από τους συμμετέχοντες καλείται να χαράξει μια στρατηγική κινήσεων βασιζόμενος στις γνώσεις που έχει αποκτήσει από τις προηγούμενες συναντήσεις μας. 

Αυτή η στρατηγική εφαρμόζεται σε ένα εικονικό περιβάλλον, δηλαδή είτε σε μια δική του περίπτωση είτε σε μια επινοημένη  από εμένα περίπτωση, την οποία θα έχει λάβει στο email του, 7-10 ημέρες πριν τη συνάντηση.

Διάρκεια διεξαγωγής των σεμιναρίων 

Η κάθε συνάντηση διαρκεί 4 ώρες, με εξαίρεση την τελευταία που διαρκεί 5 ώρες. Τα διαλείμματα δεν συμπεριλαμβάνονται σε αυτές τις ώρες. 

Τρόπος διεξαγωγής των σεμιναρίων

Τα σεμινάρια πραγματοποιούνται: (α) δια ζώσης στο γραφείο μου, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο τής Αθήνας ή (β)μέσω διαδικτύου.

Πραγματοποιούνται, επίσης, και στο σχολικό περιβάλλον όπου κάποιοι από εσάς εργάζεσθε, κατόπιν επιθυμίας και επικοινωνίας με την εργοδοσία τού εκάστοτε σχολείου.

Ημερομηνίες διεξαγωγής των σεμιναρίων 

Για τους βρεφονηπιοκόμους &  τους νηπιαγωγούς

1η συνάντηση: Πέμπτη 12/9/2024, ώρα 17:00 ως 21:00

2η συνάντηση: Σάββατο 28/9/2024, ώρα 11:00 ως 15:00

3η συνάντηση: Πέμπτη 10/10/2024, ώρα 17:00 ως 21:00

4η συνάντηση: Πέμπτη 17/10/2024, ώρα 17:00 ως 21:00

5η συνάντηση: Σάββατο 2/11/2024, ώρα 10:00 ως 15:00

Για τους δασκάλους

1η συνάντηση: Πέμπτη 26 9/2024, ώρα 17:00 ως 21:00

2η συνάντηση: Πέμπτη 3/10/2024, ώρα 17:00 ως 21:00

3η συνάντηση: Σάββατο 12/10/2024, ώρα 11:00 ως 15:00

4η συνάντηση: Σάββατο 19/10/2024,  ώρα 11:00 ως 15:00

5η συνάντηση: Πέμπτη 7/11/2024, ώρα 16:00 ως 21:00 

Δήλωση συμμετοχής